سه شنبه, ۲۰ آذر ۱۳۹۷، ۰۱:۳۲ ب.ظ

درباره سايت

دندانپزشک به تشخیص و درمان بیماری‌های دهان و دندان می‌پردازد و از همین‌رو شاید بهتر باشد که عنوان این رشته را دهان‌پزشکی گذاشت.



در گذشته دندانپزشکی را مساوی با دندانسازی می‌دانستند. اما امروزه دندانسازی تنها بخشی از دندانپزشکی است. رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان بیماری‌های دهان و دندان را آموزش می‌دهد.

دندان‌پزشکی یک علم تخصصی است که سلامت دهان و دندان را به عنوان عضوی مهم در سلامت جسم و روح، زیبایی و ادا کردن کلمات تامین می‌کند. همچنین به یاری این علم می‌توان بسیاری از بیماری‌ها را در مراحل اولیه شناخت و از پیشرفت آن جلوگیری نمود.

پيوندها

تصاوير برگزيده

شبکه های اجتماعی

رژیم غذایی توصیه‌شده برای سلامتی دهان و دندان شما

بهداشت دهان ودندان

 

هرآنچه که می‌خورید، تأثیر اجتناب‌ناپذیری بر دهانتان می‌گذارد؛ که این رژیم غذایی می‌تواند باعث بهبود سلامت دندان‌ها و لثۀ شما شود و همچنین از پوسیدگی و بیماری لثه جلوگیری کند. یادگیری اینکه چه رژیمی داشته باشید و از خوردن کدام‌ها صرف نظر کنید، از غذاها تا نوشیدنی‌ها برای سلامتی دهان و دندان شما بسیار مهم است.

همانطور که یک رژیم غذایی سالم با میوه‌ها، سبزی‌ها، مغزها، مواد پروتئینی، و چربی‌های غیر اشباع قابل دستیابی است، بعضی مواد غذایی نیز وجود دارند که می‌توانند سلامت دهانی شما را بهبود قابل توجهی دهند.

دندان‌ها و کلسیم

همۀ ما در دوران کودکی دربارۀ کلسیم و فوائد آن در استحکام استخوان‌ها و دندان‌ها مطالبی شنیده‌ایم. کلسیم ماده‌ای حیاتی در دوران کودکی و نوجوانی است، دقیقاً زمانی که دندان‌هایتان در حال شکل‌گیری هستند. البته که این ماده حتی بعد از درآمدن آخرین دندان عقل شما هم، اهمیت زیادی دارد.

یک رژیم غذایی با مقدار مناسب کلسیم می‌تواند از در برابر پوسیدگی از دندان‌ها مقداری محافظت کند. و زمانی که یک رژیم غذایی کلسیم کمتر از حد لازم دارد، همانطوری که رژیم اکثریت مردم اینچنین است، بدن، این مادۀ معدنی را از استخوان‌ها و دندان‌ها می‌گیرد و تأمین می‌کند، که این امر سبب افزایش ریسک پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. در مطالعه‌ای در مجلۀ پریودُنتولوژی، اثبات‌شده افرادی که میزان دریافت کلسیم آن‌ها کمتر از ۵۰۰ میلی‌گرم، یا حدود نصف میزان رژیم اجازه‌داده‌شده است، تقریباً دو برابر سایر مردم به التهاب شدید لثه (پریودُنتایتیس)، یا به بیماری لثه، بیشتر از آن‌هایی که میزان دریافتی مناسبی دارند، مبتلا می‌شوند،

استخوان فک، به میزان بیشتری به کمبود کلسیم حساس است. این استخوان ممکن است با کمبود کلسیم دچار ضعف شود، که این امر می‌تواند دلیلی برای از دست دادن دندان‌ها شود و امکان بیماری لثه را افزایش دهد.

مواد غذایی سرشار از کلسیم

سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) میزان کلسیم دریافتی روزانۀ مناسب برای زنان جوان‌تر از ۵۰ سال و مردان با هر سنی را ۱٫۰۰۰ میلی‌گرم، و ۱٫۲۰۰ میلی‌گرم برای زنان بالای ۵۰ سال تعیین کرده است.

کلسیم در لبنیاتی نظیر شیر، پنیر، دوغ؛ در ماهی‌ها شامل ساردین‌های با استخوان و ماهی قزل‌آلا؛ و همچنین در بعضی سبزیجات مانند کلم بروکلی نیز وجود دارد.

خوردن دو تا چهار وعده از لبنیات در روز می‌تواند کمک مناسبی برای رسیدن به میزان مناسب کلسیم برای بدن شما باشد.

دندان‌ها و ویتامین سی (C)

ویتامین سی را در این میوه‌ها و سبزی‌ها بیابیم

بدن ما برای بازسازی بافت‌های پیوندی و مقاومت در برابر عفونت به ویتامین سی نیاز دارد. تحقیق انجام‌شده در دانشگاه ایالتی نیویورک در شهر بوفالو، نشان داد افرادی که کمتر از میزان توصیه‌شدۀ ۷۵ تا ۹۰ میلی‌گرم در روز ویتامین سی دریافت می‌کنند، ۲۵ درصد بیشتر از کسانی که سه برابر آن میزان را مصرف می‌کردند، به التهاب لثه یا جینجیویت (gingivitis) مبتلا می‌شوند. جینجیویت متعادل‌ترین نوع بیماری‌های بافت‌های اطراف دندان است، و سبب التهاب، ورم، قرمزی و همچنین خون‌ریزی آسان لثه‌ها می‌شود.

خوردن مقدار کمی از مرکبات (نظیر پرتقال، گریپ‌فروت، نارنگی) یا یک کیوی در روز تأمین‌کنندۀ ویتامین سی مورد نیاز روزانه برای بدنتان است.

دندان‌ها و میوه‌ها و سبزیجات

میوه‌ها و سبزیجات ترد، مانند سیب، گلابی، کرفس و هویج، به دو دلیل برای دندان‌هایتان عالی هستند:

– ساختار ترد مانند یک شوینده برای دندان‌ها عمل می‌کند؛ بخشی از باکتری‌ها را که ممکن است سبب تولید پلاک دندانی شوند، حذف می‌کند.

– این خوردنی‌ها به جویدن بیشتری نیاز دارند که همین امر باعث تولید میزان بیشتری بزاق که مقداری خنثی‌کنندۀ باکتری‌هاست، می‌شود.

دندان‌ها و چای

همچنان که چای سبب رنگ‌گرفتن دندان‌ها می‌شود، پژوهشگران دانشکدۀ دندان‌پزشکی دانشگاه ایلینویز ثابت کردند که ترکیباتی در چای سیاه موجود است که می‌توانند سبب نابودی یا سرکوب رشد باکتری‌های موجود در پلاک دندانی شوند، که در نتیجه به جلوگیری از پوسیدگی و بیماری لثه می‌انجامد.

دندان‌ها و آب

نوشیدن مقدار مناسبی آب از راه شستن باکتری‌ها و همچنین بقایای غذاهایی که منبع تغذیۀ باکتری‌هاست، به بهداشت دهان سود می‌رساند. البته که آب‌های آشامیدنی دارای فلوراید (مانند آب لوله‌کشی‌شدۀ شهری و آب‌های معدنی حاوی فلوراید) مناسب‌ترند و از پوسیدگی جلوگیری می‌کنند.

غذاهایی که سلامت دهان و دندان را در خطر می‌اندازند:

تنقلات قندی، مخصوصاً شکلات‌های سفت و یا چسبنده که به دندان می‌چسبند، در ابتدای لیست غذاهای مضر هر دندان‌پزشکی برای شما هستند! نوشیدنی‌های شیرین گازدار مثل نوشابه، از دو طریق به دندان ضرر می‌زنند! مخلوطی از اسیدها و قند…

حتی غداها و نوشیدنی‌هایی که برای سلامت دهانی شما مفیدند، قند دارند؛ مثل شیر. صرف نظر از آنچه می‌خورید نخ دندان و مسواک بعد از آن بسیار مهم هستند؛ یا حداقل بعد از هر وعده دهانتان را با آب بشویید!

در روز دو بار مسواک بزنید، دستی یا برقی. برای خواندن و دیدن کلیپ نحوۀ صحیح مسواک‌زدن، اینجا کلیک کنید.

همچنین فراموش نکنید در هر سال حداقل دو بار برای چکآپ به دندان‌پزشکتان مراجعه کنید.

نظرات (۱)

  1. علی محمدی

    سلام اقای دکتر 
    من دوندونم درد میکنه ولی اصلا نشانتی از خبرای نداره
    به نظر شما ایا دندون من خرابه و نیاز به رسیدگی داره ؟ چون هزینه های دندانپزشکی زیاده و من نمیخوام الکی ویزیت بدم.چکار کنم 
    ممنونم از شما بخاطر سایت خوبتون لطفا جواب رو در مطالب بگذارید 
    • پاسخ:

      سلام. به 10علت دندان درد درهمین صفحه مراجعه نمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی